برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

آموزش تعمیر ترمز دوچرخه

نوشته شده در تاریخ2 سال پیش
دوست داشتن

ترمز از مهم ترین بخش های دوچرخه است که برای یک دوچرخه سواری ایمن باید نسبت به تعمیر و یا تعویض آن در زمان معین اقدام کنید. برای تعمیر ترمز دوچرخه نیازی نیست حتما از تعمیرکار کمک بگیرید، شما می‌توانید خودتان با چند اقدام ساده اینکار را در منزل انجام دهید. دراین مطلب می‌خواهیم اطلاعات کاملی را درباره تعمیر ترمز دوچرخه به شما ارائه کنیم تا بتوانید بدون پرداخت هزینه ای خودتان کار تعمیر دوچرخه را انجام دهید. همراه ما باشید.

آموزش کامل تعمیر ترمز دوچرخه

به صورت کلی برای تعمیر ترمز دوچرخه باید دو کار تنظیم لنت ترمز و کابل ترمز را به خوبی انجام دهید. دقت داشته باشید اگر لنت های ترمز هنگام تماس با رینگ در سمت بالا و یا پایین باشند، درواقع از تنظیم خارج شده اند و باید برای تعمیر آن اقدام شود. کابل ترمز نیز باید در وضعیت درستی قرارداشته باشد تا بتوانید به راحتی دوچرخه سواری کنید. شل بودن این کابل شما را در هنگام دوچرخه سواری به زحمت می‌اندازد. در ادامه بیشتر درباره تعمیر ترمز دوچرخه صحبت می‌کنیم.

تنظیم لنت ترمز

اولین مرحله ای که باید برای تعمیر ترمز دوچرخه انجام دهید، مربوط به تنظیم لنت دوچرخه می‌باشد. مراحل این بخش را درادامه بیان می‌کنیم:

1-      قبل از اینکه وارد تنظیمات دوچرخه شوید، ابتدا لنت های ترمز را به خوبی چک کنید. لنت ها روی چرخ جلویی دوچرخه قراردارند و با گرفتن اهرم ترمز روی هم جفت می‌شوند. دقت داشته باشید اگر متوجه فرسایش این لنت ها شدید، بلافاصله باید برای تعویض آنها اقدام کنید. درادامه درباره روش تعویض ترمز دوچرخه نیز صحبت خواهیم کرد.

2-      در مرحله دوم باید اهرم ترمز را به خوبی فشاردهید تا متوجه شوید که کدام یک از قسمت های آن با رینگ تایر برخورد دارد. در این مرحله هردوی این لنت ها باید به صورت همزمان با رینگ تایر جلوی برخورد داشته باشند. این برخورد نیز باید به میزان برابری از هردو طرف صورت گیرد. حال اگر متوجه شدید که تماس لنت با رینگ بالاتر و یا پایینتر از حالت عادی است، یا رینگ با لاستیک دوچرخه برخورد می‌کند و یا در تماس با پره چرخ است.

3-      از این رو بهتراست از یک طرف اهرم ترمز را فشارداده و از طرف دیگر بخش های داخلی دوچرخه را بررسی کنید. سپس با کمک یک آچار پیچ های نگهدارنده لنت را به خوبی شل کنید. برای اینکار باید پیچ ها را در خلاف عقربه ساعت  بچرخانید. البته خیلی هم نباید پیچ ها را شل کنید که لنت های ترمز از جای اصلی خود خارج شوند.

4-      پس از شل کردن لنت ها ، می‌توانید به راحتی آنان را به سمت بالا و پایین حرکت دهید. پس اگر لنت ها در جای درستی قرار ندارند به راحتی می‌توانید با تکان دادن آنها را به مرکز رینگ ببرید.

5-       پس از اینکار دوباره پیچ ها را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا به خوبی سفت شوند. در این زمان دوباره باید لنت ها را تست کنید و در صورت تنظیم نشدن مراحل بالا را دوباره انجام دهید.

سفت کردن کابل یا سیم ترمز

دومین اقدامی که باید برای تعمیر ترمز دوچرخه انجام دهید، سفت کردن این کابل ترمز است. درادامه نکاتی که برای انجام این کار نیاز دارید را بررسی می‌کنیم.

1-      برای اینکه میزان سفتی کابل را بسنجید، بهتراست اهرم به کاررفته در آن را بکشید. هنگام کشیدن این اهرم باید حدودا 4 سانت از دوچرخه خود فاصله بگیرید. حال اگر درصورت کشیدن این اهرم با فرمان برخورد داشته باشد، متوجه شل بودن این کابل خواهیدشد.

2-      اگر کابل ترمز خیلی شل نیست می‌توانید با شل کردن تنظیم کننده لوله ای شکل به راحتی مشکل خود را برطرف کنید. برای شل کردن آن نیز نیازاست تنظیم کننده را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا بتوانید کمی این کابل را سفت کنید. اگر با اینکار کابل سفت شده بود که مشکل شما حل شده است در غیراین صورت باید وارد مرحله بعدی شوید.

3-      یکی از بخش های اصلی ترمز  کالیپر است که لنت ها به آن متصل هستند. کابل مربوط به ترمز از کالیپر خارج می‌شود که باید برای سفت کردن کابل ابتدا پیچ نگهدارنده کابل را پیداکنید. سپس این پیچ را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا شل شود. سپس می‌توانید کابل را به سمت بیرون بکشید تا به خوبی سفت شود. دقت داشته باشید باید تا جایی این کابل را بکشید که هنگام به حرکت درآوردن چرخ ها مقاومت کند نه اینکه به صورت کلی چرخ ها را از حرکت بازدارد.

4-      پس از اتمام مرحله قبل نسبت به سفت کردن پیچ کالیپر اقدام کنید تا دوباره کابل به جای اصلی خود برگردد.

با انجام همین کارهای ساده ای که در بالا به آن اشاره کردیم به راحتی می توانید برای تعمیر ترمز دوچرخه اقدام کنید.

چگونه ترمز دوچرخه را تعویض کنیم؟

در بسیاری از موارد کار از تعمیر ترمز دوچرخه گذشته است و باید برای تعویض این ترمز اقدام کنید. شما می‌توانید با چند اقدام ساده به راحتی ترمز دوچرخه تان را تعویض کنید. در ادامه مراحل را به صورت کامل برای شما تشریح می‌کنیم.

1-      ابتدای چرخ های دوچرخه را به صورت کامل جدا کرده و گیره مربوط به پیچ نگهدارنده لنت را نیز از آن خارج کنید تا پیچ نگهدارنده به راحتی بازشود.

2-      برای خارج کردن لنت ها باید انها را به سمت خارج فشاردهید.

3-      ناحیه پیستون داخل کالیپر را به راحتی با کمک یک دستمال مرطوب تمیز کنید.

4-      از یک اهرم پلاستیکی استفاده کرده و هردو پیستون را به طرف بدنه کالیپر فشاردهید.

5-      لنت های جدید را بردارید و فنر بازگردانده را در میان آنها قراردهید.

6-      سپس کار نصب لنت را داخل کالیپر انجام دهید.  دقت داشته باشید حفره های داخل لنت باید با حفره پیچ نگهدارنده درون آن همخوانی داشته باشند.

7-       سپس دوباره پیچ نگهدارنده را که در ابتدای کار بازکردیم را در سرجای اولیه خود قراردهید.

با همین هفت اقدام ساده شما می توانید کار تعویض ترمز دوچرخه را انجام دهید. البته بهتراست پس از اتمام کار ترمز را تست کرده و از درست بودن آن اطمینان حاصل کنید.

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات خوبی را درباره تعمیر ترمز دوچرخه به شما ارائه کنیم. اگر متوجه خوب کارنکردن ترمز دوچرخه خود شده‌اید با مطالعه این مقاله به راحتی متوجه خواهیدشد که باید چه مراحلی را برای تعمیر آن طی کنید. از این رو پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر اقدامی این مقاله را مطالعه کرده و مطابق با آن مرحله به مرحله برای تعمیر ترمز دوچرخه پیش بروید.

 

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

صفحه اصلی

پروفایل

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم