برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

انتخاب انواع دوچرخه براساس سایز

نوشته شده در تاریخ2 سال پیش
دوست داشتن

یکی از چالش هایی که در هنگام خرید دوچرخه با آن مواجه هستیم، انتخاب انواع دوچرخه با سایز مناسب است. دوچرخه انواع مختلفی دارد که در میان انواع دوچرخه، دوچرخه کوهستان، جاده و شهری، طرفدار بیشتری دارد. بهتر است بدانید که دوچرخه سواری، علاوه بر اینکه به عنوان سرگرمی و تقریح شناخته می‌شود، جزو ورزش های پرطرفدار نیز هست.

اما توجه نکته ای که در هنگام انتخاب دوچرخه مدنظر خود باید به آن توجه داشته باشید این است که دوچرخه ها، هم از نظر مدل و هم از نظر سایز، انواع مختلفی دارند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای اینکه از دوچرخه سواری لذت ببرید، بهتر است دوچرخه ای انتخاب کنید که از نظر سایز مناسب باشد.

اما سوالی که در اینجا بوجود میاد این است که سایز دوچرخه به چه معیاری گفته می‌شود و اصلا چه فاکتورهایی، سایز دوچرخه را مشخص می‌کند. برای انتخاب دوچرخه براساس انواع سایز دوچرخه، ممکن است با دیدن جدول هایی که در فروشگاه ها وجود دارد، سردرگم شوید. این به این دلیل است که ممکن است شرکت های سازنده، از معیارهای مختلفی برای سایز دوچرخه استفاده کنند.

به عنوان مثال، برخی از شرکت های تولید کننده دوچرخه، ممکن است با متریک، برخی از شرکت ها با اینچ و برخی دیگر، دوچرخه را با درجه بندی هایی همچون اسمال، مدیوم، لارج و ... طبقه بندی کنند. اما به طور کلی، اصول سایزبندی تمام شرکت های تولید کننده دوچرخه، یکسان است.

لازم به ذکر است که سایز دوچرخه، براساس دو قسمت اصلی دوچرخه یعنی سایز تنه دوچرخه و سایز چرخ های دوچرخه، تعیین می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را سایز بندی دوچرخه آشنا کنیم تا بتوانید، در هنگام انتخاب دوچرخه، دوچرخه ای انتخاب کنید که مناسب سایز شما باشد.

تشخیص سایز تنه دوچرخه

در هنگام خرید دوچرخه، فروشندگانی که در فروشگاه دوچرخه فروشی فعالیت می‌کنند، با توجه به قد شما، سایز دوچرخه مناسب را به شما پیشنهاد می‌کند. در واقع با اینکار، سایز تنه دوچرخه مناسب شما را در نظر می‌گیرد. اما چند مورد وجود دارد که سایز بدنه دوچرخه را تعیین می‌کند:

  •          طول میله عمودی که روی زین قرار دارد که فاصله بین رکاب تا زین را در برمی‌گیرد.
  •          طول میله افقی که بالای بدنه دوچرخه قرار دارد، که فاصله بین میله جلویی دوچرخه و میله عمودی که زین روی آن قرار دارد، را شامل می‌شود.

توجه داشته باشید که طول میله افقی برای انتخاب سایز دوچرخه، بسیار مهم است، زیرا با تنظیم ارتفاع زین، می‌توان طول میله عمودی را تغییر داد. همین مسئله باعث شده است که شرکت های تولید کننده دوچرخه، جدولی که برای انتخاب دوچرخه تهیه می‌کنند، براساس طول میله افقی و قد دوچرخه سوار است.

علاوه بر قد دوچرخه سوار، سه عامل دیگر نیز وجود دارد که به ما کمک می‌کند که در هنگام انتخاب دوچرخه، دوچرخه مناسب تری انتخاب کنیم.

  •          اندازه داخلی پا: اندازه داخلی پا، به اندازه ی کف پا تا بین پاهای فرد، اطلاق می‌شود. در برخی از جدول ها، در کنار قد، به اندازه داخلی پا نیز اشاره می‌شود. در ضمن، توجه داشته باشید که در هنگام انتخاب سایز دوچرخه مناسب، دوچرخه ای را انتخاب کنید که زمانی که روی دوچرخه ایستاده اید، بین پاهای فرد و بین میله داخلی دوچرخه، 5 سانتی متر فاصله باشد. توصیه می‌شود که در هنگام خرید دوچرخه برای کودکان، حتما به این موضوع توجه کنید.
  •          نسبت اندازه طول دست ها به قد: به این نسبت، شاخص میمون هم گفته می‌شود. برای اینکه این شاخص را بدست آورید، طول دستان خود را در حالت کشیده و از نوک بلندترین انگشت، اندازه بگیرید، سپس عددی که به دست می‌آید را از قد خود کم کنید. اعدادی که برای این شاخص بدست می آید، سه حالت خواهد داشت:

o        عدد منفی: عدد منفی به معنای این ست که طول دستان شما از قد شما کوتاه تر است. اگر عدد منفی که بدست می آید بیشتر از 5 باشد، یعنی باید دوچرخه ای با یک سایز کوچک تر انتخاب کنید.

o        عدد مثبت: عدد مثبت به معنای این است که طول دستان شما از قد شما بلندتر است. اگر عدد مثبتی که بدست می آید بیشتر از 5 باشد، یعنی باید دوچرخه ای با یک سایز بزرگتر انتخاب کنید.

o        عدد صفر: عدد صفر نیز به معنای این است که طول دستان شما و قد شما به یک اندازه است. پس این معیار در انتخاب سایز دوچرخه تاثیری ندارد.

  •          نسبت بالاتنه به پاها: نسبت بالاتنه به پاها، ممکن است حتی در افرادی که دارای قد یکسانی هستند نیز متفاوت باشد. حتی این احتمال وجود دارد که دوچرخه ای که طبق جدول سایزبندی دوچرخه برای شما مناسب است، به گونه ای باشد که به واسطه ی سایز دوچرخه، با آن احساس راحتی نکنید. به عنوان مثال، فردی را تصور کنید که دارای قد 176 سانتی متر است، این فرد اگر بالاتنه ای کوتاه تر از حد معمول داشته باشد، باید دوچرخه ای انتخاب کند که طول میله افقی آن 55 سانتی متر است.

پس از اینکه سایز دوچرخه مناسب خود را انتخاب کردید، بهتر است که از انتخاب درست خود اطمینان حاصل کنید. به همین دلیل سوار دوچرخه ای که می‌خواهید خریداری کنید، شوید و باید توجه کنید اگر پاشنه پایتان را روی رکاب در پایین ترین حالت آن قرار دهید، پای شما باید صاف باشد.

در ضمن، وقتی دست های خود را روی فرمان قرار می‌دهید، دست ها هم باید مقداری حالت خمیدگی داشته باشند، در واقع، این همان حالت عادی و راحتی است که دوچرخه سوار باید روی دوچرخه قرار گیرد. بدنه در این حالت، نه خیلی کشیده است و نه خیلی فشرده است.

همچنین نکته ی دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که دوچرخه ای که برای بانوان طراحی شده است، در آن از لوازم و طراحی استفاده شده است که برای ساختار بدنی بانوان مناسب تر است. در ضمن، دوچرخه هایی که برای بانوان طراحی شده است، طبیعتا جدول سایزبندی خاصی دارد که باید با توجه به آن، دوچرخه مناسب را برای بانوان خریداری کنید.

 

 

برچسب: سایز دوچرخه
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

صفحه اصلی

پروفایل

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم