برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

تاثیر دوچرخه سواری بر روحیه انسان

نوشته شده در تاریخ2 سال پیش
دوست داشتن

دوچرخه سواری یکی از ورزش های مفرح است که متاسفانه امروزه کمتر در کشور ما مورد توجه قرار می گیرد. بسیاری از افراد به دوچرخه سواری به عنوان وسیله ای برای بازی و سرگرمی نگاه می کنند، اما واقع این بازی مفرح، به عنوان یک رشته ورزشی نیز شناخته می شود، و در مسابقات داخلی و بین المللی نیز  بسیار شناخته شده است.

لازم به ذکر است دوچرخه سواری، تاثیرات غیر مستقیمی بر روی سلامتی انسان دارد و در دراز مدت نیز فواید بسیاری برای جامعه به همراه دارد. در این مقاله، ابتدا تا حدودی با تاریخچه دوچرخه سواری آشنا می‌شویم، سپس درباره تاثیر دوچرخه سواری در روحیه انسان بیشتر صحبت می‌کنیم.

تاریخچه دوچرخه سواری

در گذشته، ابتدایی ترین وسیله ای که برای ترابری مورد استفاده قرار می‌گرفت، دوچرخه بود. به دلیل اینکه این وسیله، دو چرخ دارد، دوچرخه سوار باید تعادل خود را در استفاده از این وسیله نقلیه حفظ کند.

جالب است بدانید که در 2300 سال قبل از میلاد، دوچرخه در ابتدایی ترین شکل ممکن، در کشورهایی همچون چین، مصر و هند دیده شده است و روی دیوار غارها نیز اشکالی از دوچرخه وجود دارد.

اولین دوچرخه ای که به طور رسمی در تاریخ شناخته شده است، از دو طوقه چوبی تشکیل شده بود که با استفاده از پاها در حالتی شبیه به راه رفتن، این وسیله را عقب و جلو می‌کردند. در سال 1690، سیوارک فرانسوی، به عنوان اولین فردی که در تاریخ سوار دوچرخه شد، لقب اسب چوبی را به این وسیله ی بدون چرخ داد.

تا صد سال بعد، یعنی سال 1790، این وسیله را به اشکال گوناگونی می‌ساختند که بیشتر وسیله ای بود که مورد توجه کودکان قرار می‌گرفت و به عنوان وسیله ای برای بازی آنها از آن استفاده می‌شد.

در نهایت، این اسب چوبی در فرانسه تکامل بیشتری یافت، به طوری که با پا به زمین زدن و راه رفتن، سرعت حرکتی این وسیله در سطوح افقی و سراشیبی، تا 5 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. البته در آن زمان، این وسیله چوبی به خوبی مورد توجه مردم فرانسه قرار نگرفت.

تاثیر دوچرخه سواری بر روحیه انسان

امروزه با پیشرفت و تکامل دوچرخه، این وسیله نقلیه بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. تا جایی که برخی از افراد ترجیح می‌دهند که به جای استفاده از وسایل نقلیه ای همچون خودرو، از دوچرخه برای رفت و آمدهای بین شهری خود استفاده کنند.

توجه داشته باشید که این وسیله نقلیه در کنار فواید روانی و تاثیراتی که بر روحیه انسان دارد، فواید جسمی زیادی نیز برای انسان به همراه دارد که از جمله این فواید می توان به قوی کردن ماهیچه های پا، ساخت ماهیچه و جلوگیری از بیماری هایی همچون دیابت، ورم مفاصل، سرطان و بیماری های قلبی اشاره کرد.

به طور کلی، انجام ورزش باعث می‌شود که موادی مانند اندروفین در داخل خون انسان آزاد شوند. این مواد باعث ایجاد حس رضایت و خوشحالی در فرد می‌شود. در نتیجه، استرس و فشارهای عصبی فرد نیز کاهش پیدا می‌کند. همچنین اگر شما در محیطی مطبوع و دلپسند ورزش کنید، سطح رضایتی که بدست می‌آورید، بیشتر هم خواهد بود.

توجه داشته باشید تاثیر دوچرخه سواری بر روحیه انسان زیاد است که از جمله این تاثیرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش استرس

استرس مسئله ای است که امروزه بسیاری از ما با آن مواجه هستیم، که تاثیرات زیادی را بر سلامتی و روان انسان به جای می‌گذارد. دوچرخه سواری این مزیت را برای شما به همراه دارد که در عین اینکه شما را وادار می‌کند که تنفس خود را تنظیم کنید، نفس عمیق بکشید و به جای تمرکز بر روی بخش های استرس زای زندگی خود، ذهن خود را روی جاده ی پیش روی خود متمرکز کنید.

همچنین نشان داده شده است که دوچرخه سواری می‌تواند تا 40 درصد از سطح استرس را کاهش دهد. در نتیجه احساس اضطراب از شما دور می‌شود. پس کاهش اضطراب از مهم ترین موارد تاثیر دوچرخه سواری بر روحیه انسان می‌باشد.

 

جلوگیری از افسردگی و کمک به درمان آن

یکی دیگر از تاثیر دوچرخه سواری بر روحیه انسان ، جلوگیری از افسردگی است. افسردگی یکی از بیماری های رایج روحی است که بسیاری از افراد امروزه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

پیشنهاد می شود افرادی که افسردگی دارند، روزانه با 30 دقیقه دوچرخه سواری شروع کنند و به تدریج زمان آن را افزایش دهند. زیرا دوچرخه سواری باعث افزایش ضربان قلب می‌شود و همچنین باعث می‌شود که تنفس فرد، سریع تر و عمیق تر شود.

به این ترتیب، اکسیژن تازه به بافت های همبند می‌رسد و در نهایت با افزایش متابولیسم بدن، همه ی علائم بیماری افسردگی کاهش پیدا می‌کند.

به طور کلی، وقتی برای یک فرد افسرده، دارو تجویز می‌شود، این دیدگاه به اطرافیانش القا می‌شود که بیماری فرد، بسیار سخت است. ولی ورزش برعکس عمل می کند، زیرا افراد با ورزش کردن، به باور سلامتی بیشتر نزدیک می‌شوند.

البته درمان دارویی برای اغلب افراد ضروری است و در صورتی که پزشک، دارو تجویز کند، حتما باید آن را مصرف کنند. اما با انجام ورزش هایی همچون دوچرخه سواری، روند درمان سریع تر انجام می‌شود و بیمار زودتر می‌تواند میزان داروهای خود را  به حداقل برساند.

بهبود وضعیت خلق و خوی

دوچرخه سواری به عنوان یک ورزش هوازی شناخته می‌شود که ضمن داشتن فواید بسیاری برای جسم انسان، فواید زیادی برای روحیه و روان انسان نیز به همراه دارد. یکی از این فواید، بهبود وضعیت خلق و خوی فرد است.

مطالعات نشان داده است که بعد از 12 هفته دوچرخه سواری، علاوه بر اینکه پاها نیز قوی می‌شوند، عامل نوروتروفیک که مربوط به مغز است، نیز تقویت می‌شود. نوروتروفیک، پروتئینی است که مسئول کنترل استرس، خلق و خو و حافظه است.

شما بعد از یک دور دوچرخه سواری، نه تنها از نظر ذهنی و روانی احساس بهتری خواهید داشت، بلکه زیرک تر نیز می‌شود. همچنین دوچرخه سواری در کنار سایر تمرینات ایروبیک، موجب رشد هیپوکامپوس یکی از ساختارهای مغزی که مرتبط با یادگیری و حافظه است، می‌شود. پس شما برای بهبود خلق و خوی خود نباید تاثیر دوچرخه سواری بر روحیه انسان را نادیده بگیرید.

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات خوبی را درباره تاثیر دوچرخه سواری بر روحیه انسان در اختیار شما قراردهیم. اگر اطلاعات کافی را درباره اثرات دوچرخه سواری روی سلامت روح انسان ندارید با مطالعه این مقاله به نکات خوبی خواهیدرسید.

 

 

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

صفحه اصلی

پروفایل

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم