برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

قوانین و قواعد دوچرخه سواری در سربالایی

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش
دوست داشتن

دوچرخه سواری یکی از ورزش های محبوب بین تمامی رده های سنی است که بیشتر ما از همان دوران کودکی نیز بارها آن را تمرین کرده ایم. این ورزش فواید زیادی دارد از این رو نیز پیشنهاد می شود که گاها به صورت تفریحی هم شده آن را دنبال کنید. البته ورزش دوچرخه سواری دارای قواعد خاصی است که شما به عنوان یک دوچرخه سوار باید نسبت به آنها آگاهی داشته باشید. در این مطلب سعی می کنیم کامل ترین اطلاعات را برای دوچرخه سواری در سربالایی به شما ارائه کنیم. همراه ما باشید.

مزایای دوچرخه سواری در سربالایی

شاید برای شما تعجب آور باشد و اما دوچرخه سواری در سربالایی دارای مزایای بسیارزیادی است که شما را تشویق می کند تا در چنین محیطی رکاب بزنید. برخی از این مزایا را درادامه با هم مرور می کنیم:

عدم ایجاد فشار به مفاصل

در هنگام انجام برخی از ورزش ها فشاری به مفاصل وارد می شود که می تواند بعدها برای شما مشکل ساز شود. دوچرخه سواری در سربالایی چنین مشکلاتی را برای شما به وجود نمی آورد از این رو نیز می توانید با خیال راحت در چنین محیطی رکاب بزنید.

افزایش کالری سوزی

اگر هدف شما از ورزش دوچرخه سواری، کاهش وزن است باید بدانید که می توانید با رکاب زدن در سربالایی این کالری سوزی را چندین برابر کنید. درواقع می توان گفت در این حالت بدن انرژی بیشتری را برای رکاب زدن نیاز دارد از این رو نیز سوخت و ساز بدن رفته ودرنتیجه کاهش وزن بیشتری خواهیدداشت.  

افزایش قدرت مغز

از دیگر مزایای دوچرخه سواری در سربالایی می توان به افزایش قدرت مغز اشاره کرد.  دقت داشته باشید در جریان حرکت در سربالایی اکسیژن رسانی به مغز نسبت به حالت عادی بیشتر است از این رو نیز مغز شما قدرت بیشتری به دست می آورد.

بهبود سلامت قلب

هنگامی که شما در شیب زیاد رکاب می زنید، عضلات بیشتری از بدن شما نسبت به حالت عادی درگیر می شوند.از این رو نیز قلب شما نیز ناچار است برای اکسیژن رسانی به اعضای بدن بیشتر کارکند. همین موضوع نیز می تواند به سلامت قلب شما کمک کند.

تمامی مزایای که از دوچرخه سواری در سربالایی بیان شد شما را مجاب می کند تا برای یکبار هم شده در چنین محیطی رکاب بزنید.

قواعد دوچرخه سواری در سربالایی

دوچرخه سواری در سربالایی قواعد خاص خود را دارد که اگر براساس آنها عمل نکنید، مسلما نمی توانید از فواید آن بهره مند شوید. این قواعد را درادامه به همراه هم مرور می کنیم.

استفاده از دنده مناسب

برای دوچرخه سواری در سربالایی بهتراست از دوچرخه های دنده ای استفاده کنید، رکاب زدن با دوچرخه های معمولی در چنینی محیطی می تواند انرژی بسیارزیادی از شما بگیرد.  برای رکاب زدن با دوچرخه های دنده ای در چنین محیطی نیز باید از دنده مناسب کمک بگیرید. دوچرخه های کوهستانی 24 دنده یا 27 دنده می تواند در محیط های شیب دار به شما کمک کند.

انتخاب مسیر درست

برای دوچرخه سواری در سربالایی قبل از هر چیزی باید بهترین مسیر را انتخاب کنید. شاید به نظر شما بهترین مسیر همان مسیری باشد که در طی حرکت با کمترین موانع برخورد کنید اما شاید این مسیر همیشه بهترین گزینه نباشد. شما به عنوان یک دوچرخه سوار مبتدی می توانید چندین بار در یک محیط بدون از مانع رکاب بزنید اما برای حرفه ای ترشدن باید یادبگیرید در عین حفظ تعادل در سربالایی رکاب بزنید و از موانع نیز عبور کنید.

بررسی سرعت دورپا

یکی از مهم ترین قواعد دوچرخه سواری در سربالایی مربوط به سرعت دورپا می شود. درواقع سرعت دورپا مناسب برای عبور از سربالایی برابر 80تا 90 دور بردقیقه می باشد این درحالی است که اگر با سرعت بیش از این رکاب بزنید دچار گرفتگی عضلات خواهیدشد. پس سعی کنید با تمرین و تکرار سرعت دورپا را در همین محدوده استاندارد نگه دارید تا بتوانید به سلامت از مسیر عبور کنید.

تنظیم سرعت و ریتم حرکت

برای اینکه بتوانید در بهترین حالت مسیر سربالایی را به اتمام برسانید لازم است تا سرعت خود را تنظیم کنید. تنظیم سرعت به شما کمک می کند تا انرژی خود را حفظ کرده و با کمترین خستگی مسیر را طی کنید. دقت داشته باشید شما به عنوان یک ورزشکار مبتدی شاید در زمینه تنظیم سرعت مهارت چندانی نداشته باشید و به صورت مداوم سرعت خود را کم و زیاد کنید. این کار می تواند انرژی زیادی از شما بگیرد و عملا از ادامه مسیر بازخواهیدماند.

نشستن روی زین

شاید از خود بپرسید که برای عبور از سربالایی باید روی زین بنشینیم و یا به صورت ایستاده رکاب بزنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بهترین حالت برای دوچرخه سواری در سربالایی، نشستن روی زین است.  درواقع در این حالت شما می توانید به خوبی تعادل داشته باشید و درنهایت نیز بهتر رکاب می زنید. البته امروزه در برخی از مسابقات دوچرخه سواری ، دوچرخه سوار برای عبور از سربالایی به صورت ایستاده رکاب می زند که اینکار درواقع جزئی از سبک آنها محسوب می شود. اما قوانین پایه دوچرخه سواری به ما می گوید برای عبور از سربالایی باید روی زین بنشینیم حال دوچرخه سوار می تواند سبک خود را دنبال کند.

تقویت عضلات پا

برای اینکه بتوانید خود را برای دوچرخه سواری در سربالایی آماده کنید، لازم است تا عضلات پا را به خوبی تقویت کنید.  برای اینکار می توانید از بدنسازی کارکرده و عضلات درگیر را به خوبی تقویت کنید.  خواهیددید که با همین کار ساده بازدهی شما برای رکاب زدن در چنین محیط هایی چندین برابر خواهدشد.

تنفس صحیح

یکی از مهم ترین مواردی که روی بازدهی نهایی تمامی ورزش های هوازی تاثیرگذار است، تنفس صحیح در حین ورزش کردن می باشد. شما باید برای دوچرخه سواری در سربالای نیز یادبگیرید که درست نفس بکشید. در تنفس صحیح عمل دم با بینی و عمل بازدم با دهان صورت می گیرد. سعی کنید این مدل از نفس کشیدن را تمرین کنید تا بعدها در ورزش حرفه ای خود از آن کمک بگیرید.

برای دوچرخه سواری در سربالایی باید تمامی موارد بیان شده را به دقت مرور کنید. با عملی کردن آنها مسلما می توانید در عبور از این محیط موفق عمل کنید و اما با تمرین بیشتر در این زمینه حرفه ای خواهیدشد. البته برای دوچرخه سواری در چنین محیط هایی به یک دوچرخه باکیفیت کوهستان نیاز دارید که ما در برلیانس بهترین آنها را به شما عرضه می کنیم.  

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

صفحه اصلی

پروفایل

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم