برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

چند راهکار ساده برای تعویض دنده دوچرخه

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش
دوست داشتن

یکی از مهم ترین بخش های دوچرخه که تردد در محیط های مختلف را برای ما راحت تر کرده است، چرخ دنده می باشد. چرخ دنده به شما کمک می کند تا به خوبی تعادل خود را در محیط های مختلف حفظ  کنید. البته شما به عنوان یک دوچرخه سوار باید زمان تعویض دنده را به درستی بدانید تا از بروز آسیب های احتمالی جلوگیری کنید و البته بازدهی خود را در حین دوچرخه سواری نیز بالاتر ببرید. اگر اطلاعاتی درباره تعویض دنده ندارید و سلامت دوچرخه تان برای شما اهمیت دارد، درادامه این مطلب همراه ما باشید. در ادامه سعی خواهیم کرد نکاتی که برای تعویض دنده دوچرخه به شما کمک می کند را بررسی کنیم.

دستگاه دنده چیست؟

دستگاه دنده شامل چرخ دنده های جلو و عقب، زنجیر، شانزمان و دسته دنده می شود.  با استفاده از این بخش دوچرخه می توانید سرعت و قدرت را به خوبی تنظیم کنید. تعویض دنده زمانی صورت می گیرد که زنجیر روی چرخ دنده با اندازه ای دیگر حرکت کند. دقت داشته باشید تعویض دنده با استفاده از شیفتر انجام می شود که به صورت اهرم روی فرمان قرارگرفته است.

چه زمانی باید دنده را تعویض کنیم؟

برای تعویض دنده نمی توان یک زمان خاص را بیان کرد، درواقع شما باید با توجه به مسیری که در آن حرکت می کنید، هریک از انواع دنده ها را استفاده کنید.  برای مثال زمانی که در سربالایی حرکت می کنید، مسلما فشارزیادی را به پدال وارد می کنید با این وجود حرکت کندی دارید. در این حالت می توانید با سبک کردن دنده تعادل خود را حفظ کنید و راحت تر رکاب بزنید.

بررسی چند راهکار ساده برای تعویض دنده دوچرخه

اگر یک دوچرخه سوار مبتدی هستید، مسلما خیلی اطلاعاتی درباره تعویض دنده درست دوچرخه ندارید. برای تعویض دنده دوچرخه باید نکاتی را بدانید که درادامه مفصل درباره آنها صحبت می کنیم.

دسته دنده را به خوبی بشناسید

 به عنوان یک دوچرخه سوار مبتدی لازم است دنده های دوچرخه را به خوبی بشناسید. باید بدانید که دنده سمت چپ، دنده های جلوی دوچرخه را تغییر می دهد و دنده های سمت راست ، عقب را کنترل می کند. این موضوع را به عنوان یک دوچرخه سوار باید همیشه به یاد داشته باشید.

البته لازم است بدانید دوچرخه هایی که فقط یک زنجیر در جلوی دوچرخه دارند، تنها یک شیفتر در سمت راست خواهندداشت. با این وجود در هنگام خرید دوچرخه بهتراست درباره عملکرد دنده ها به خوبی از فروشنده سوال بپرسید و به سراغ گزینه هایی برای خرید بروید که بهترین دنده ها را دارند. مطمئن باشید که با خرید چنین محصولی می توانید عملکرد خود را در حین دوچرخه سواری بهبود ببخشید.

از شانزمان دوچرخه استفاده کنید

امروزه بیشتر دوچرخه های دنده ای موجود در بازار دارای یک، دو و یا سه زنجیر در قسمت جلویی خود هستند و معمولا بین 7 تا 12 دنده نیز در قسمت عقبی دارند.  برای سبک کردن دنده، حرکت زنجیر از کوچک ترین چرخ دنده عقب به بزرگترین صورت می گیرد. اینکار به شما کمک می کند تا بتوانید راحت تر رکاب بزنید. درواقع می توان گفت در قسمت حلقه های جلو هرچه چرخ دنده کوچکتر باشد، پدال زدن نیز راحت تر خواهدبود. در مقابل هر چه چرخ دنده بزرگتر باشد، باید انرژی بیشتری را برای پدال زدن نیز بگذارید.

برای اینکه بهتر این موضوع را درک کنید، لازم است تا به محیط خلوتی بروید و چندین بار دنده ها را عقب و جلو کنید. بدین ترتیب متوجه خواهیدشد که در هر موقعیتی باید از چه دنده ای کمک بگیرید.

زمان درست تعویض دنده را یاد بگیرید

به صورت کلی برای تعویض دنده دوچرخه باید بدانید در عبور از سربالایی که شیب زیادی دارد، بهتراست از دنده های سبک استفاده کنید. در نقطه مقابل برای پایین آمدن از سرازیری استفاده از دنده های سنگین پیشنهاد می شود. اگر خیلی متوجه زمان درست تعویض دنده دوچرخه نمی شوید، بهتراست قبل از تغییر شیب زمین دنده عوض کنید. درواقع باید بگوییم قبل از اینکه وارد شیب تند شدید و تعادلتان را از دست دادید، دنده را تغییر دهید. پس از جابه جاکردن دنده به رکاب زدن ادامه دهید اما فشاری روی آنها وارد نکنید. در صورت اعمال فشار زیاد احتمال افتادن زنجیر دوچرخه وجوددارد پس با احتیاط عمل کنید.

 

در صورت افتادن زنجیر دوچرخه به هیچ عنوان دستپاچه نشوید و در اولین فرصت از دوچرخه پیاده شوید. سپس چرخ دنده عقب را به سمت جلو فشار دهید و زنجیر را با دست به سمت چرخ دنده ببرید. با همین کار ساده می توانید زنجیر را به حالت اول برگردانید.

با رعایت همین نکات ساده و تمرین آنها می توانید بهترین موقعیت را برای تعویض دنده دوچرخه پیدا کنید.

چطور می توانیم مثل حرفه ای ها تعویض دنده کنیم؟

تعویض دنده به سبک حرفه ای ها نیاز به تمرین و کسب مهارت دارد. از این رو نیز تصور نکنید که با چند جلسه دوچرخه سواری می توانید مثل یک دوچرخه سوار حرفه ای تعویض دنده کنید. با این وجود نکاتی می تواند در این زمینه به شما کمک کند که عبارتنداز :

1-      قطعات متحرک به کاررفته در دوچرخه را به خوبی روغن کاری کنید تا در مواقع ضرور عملکرد خوبی داشته باشند.

2-      به هیچ عنوان نباید در حالت سکون تعویض دنده کنید در حین حرکت کردن دنده را نیز عوض کنید.  دقت داشته باشید اگر پدال ها را نچرخانید اصلا نمی توانید دنده را تغییر دهید.

3-      قبل از ورود به موقعیت های خطرناک دنده را عوض کنید. این موضوع سبب می شود تا کمترین فشار به زنجیر دوچرخه وارد شده و از خراب شدن آن جلوگیری می کند. پس در موقعیت های پرفشار دنده عوض نکنید.

4-      در هر بار تعویض دنده فقط مجاز هستید یک و یا دو دنده عوض کنید. عوض کردن دنده ها به صورت متمادی و با فاصله زیاد می تواند زنجیر دوچرخه را خراب کند.

5-      قبل از تعویض دنده چندین بار در یک محیط صاف تمرین کنید. حالت دست هایتان را روی دنده درنظربگیرید سپس نسبت به تعویض آن اقدام کنید. بدین ترتیب می توانید بهترین موقعیت را برای تعویض دنده در شرایط مختلف پیدا کنید.

این راهکارها شاید در ظاهر ساده به نظربرسد اما برای کسب مهارت در آن نیاز به تمرین و تلاش زیادی دارید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

صفحه اصلی

پروفایل

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم