برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

با پنج مورد از مهم ترین مهارت اولیه دوچرخه سواری آشنا شوید

نوشته شده در تاریخ2 سال پیش
دوست داشتن

دوچرخه یکی از وسایل نقلیه سازگار با محیط زیست است که همه ما از دوران کودکی به آن علاقه داریم. استفاده از این وسیله نسبت به سایر وسایل نقلیه راحت تر است و نیاز به گذراندن دوره خاصی ندارد. اما باید بدانید برای اینکه بتوانید به صورت اصولی دوچرخه سواری کنید باید آشنایی با مهارت های اولیه دوچرخه سواری داشته باشید. دراین مطلب سعی می‌کنیم مهم ترین مهارت های دوچرخه سواری را برای شما مرور کنیم. اگر اطلاعاتی دراین حوزه ندارید، همراه ما باشید.

پنج مورد از مهارت های اولیه دوچرخه سواری

دوچرخه سواری ازجمله ورزش های سالمی است که باید آشنایی مقدماتی با اصول آن داشته باشید. درادامه پنج مورد از مهارت های اولیه دوچرخه سواری را به شما یادآور می‌شویم.

حرکت در سربالایی ها

برای حرکت درست در سربالایی باید ابتدا با مهارت های اولیه دوچرخه سواری در این موقعیت ها آشنا شوید. به سمت فرمان خم شده و وزن بالاتنه خود را به جلو بیندازید. حرکت در سربالایی محیط های آسفالت با خاکی متفاوت است، به هیچ عنوان نباید در سربالایی های خاکی از روی زین بلند شوید. اینکار باعث می‌شود تا وزن از روی چرخ عقب کمتر شود و این چرخ به صورت خلاص بچرخد.

به صورت کلی برای حرکت در سربالایی باید موارد زیر را رعایت کنید:

1-      حالت بدن هنگام حرکت در سربالایی باید تغییر پیداکند.

2-      بخش بالاتنه مقداری زاویه دار شده  به سمت جلو متمایل می‌شود.

3-      شما در سربالایی باید با پنجه رکاب بزنید و پاشنه پا را به سمت پایین هدایت کنید.

4-      برای دوچرخه سواری راحت تر از شاخ گاوی فرمان کمک بگیرید.

5-      در استفاده از دوچرخه های دنده ای باید از دنده های سبکتر کمک گرفته و  دور پا را بالا ببرید.

6-      متناسب با حرکت پا و بدن باید به تنفس خود نظم بدهید.

نکاتی که بیان شد، مهارت های اولیه دوچرخه سواری برای حرکت در سربالایی بود که با رعایت آنها می‌توان اصولی ورزش کرد.

حرکت در سرازیری

یکی از مهم ترین مهارت های اولیه دوچرخه سواری در حرکت سرازیری این است که به هیچ عنوان نباید بگذارید چرخ عقب دوچرخه بلند شود. البته این کار نیز به راحتی محقق نمی‌شود و نیاز به تمرین و تلاش بسیارزیادی دارد. برای اینکه بتوانید به خوبی حرکات دوچرخه را در سرازیری کنترل کنید، قبل از هرچیز اعتمادبه نفس خود را بالاتر ببرید. برای بالابردن اعتماد به نفس نیز لازم است تمامی نکات ایمنی برای دوچرخه سواری را مدنظربگیرید. ازجمله این نکات ایمنی می‌توان به استفاده از دستکش، کاسکت،ساق بند، زانوبند و ... اشاره کرد.

از دیگر مهارت های اولیه دوچرخه سواری برای حرکت در سرازیری داشتن حالت ایده آلی برای بدن می‌باشد.دقت داشته باشید جاذبه زمین باعث می‌شود تا شما زاویه تندی را نسبت به زمین داشته باشید، از این رو بیشتر وزن بدن روی چرخ جلویی دوچرخه قرارمی‌گیرد. همین موضوع می‌تواند سبب از دست رفتن حفظ تعادل دوچرخه شود، از این رو باید حالت ایده آلی به بدنتان بدهید.

دقت داشته باشید در زمان حرکت در سرپایینی فقط قسمت جلوی لاستیک دوچرخه را بررسی نکنید. برای اینکه زودتر متوجه موانع شوید، بهتراست فاصله های دورتر را نیز درنظرداشته باشید.

ترمزگرفتن

برای بررسی مهارت های اولیه دوچرخه سواری نیاز است اطلاعاتی را درباره نوع ترمز، مدل و جنس آن داشته باشیم. این موضوع خود تاثیر مستقیمی را روی کنترل دوچرخه در سرعت های بالا خواهدداشت. پس قبل از هرکاری ابتدا نحوه درست ترمز کردن را یادبگیرید تا از خطرات احتمالی مصون بمانید.

عبور کوتاه از موانع

از دیگر مهارت های اولیه دوچرخه سواری که می‌توانیم به آن بپردازیم، عبور کوتاه از موانع است. دقت داشته باشید هرچقدر هم با سرعت آهسته از مکان های مختلف عبور کنید بازهم در بسیاری از موارد نیاز دارید تا در موقعیت هایی برای فرار از خطر از موانع مختلف پرش بزنید.

پرش شما می‌تواند در حالت های بسیارزیادی اتفاق افتد ازجمله این حالت ها می‌توان به عبور ازسنگلاخ، ردکردن موانع، عبور ازچاله ها و...اشاره کرد.یکی از ساده ترین راه حل هایی که برای پرش از مانع وجوددارد، بلندکردن چرخ جلو و یا همان تک چرخ می‌باشد.

برای پرش از موانع می توانید از روی صندلی کمی بلندشده و فرمان را محکم بگیرید. سپس باسن خود را کمی به سمت عقب بکشید تا متوجه پایین آمدن قفس سینه شوید. در حین گذر از مانع باید باسن خود را کم کم پایین آورده و به تدریج وزن خود را به سمت عقب دوچرخه انتقال دهید. سپس یکی از پاهایتان را در حالت سه وبعدی را در حالت نه قراردهید. انجام این تکنیک در دوچرخه سواری کوهستان به هیچ عنوان کار راحتی نیست و نیاز به تمرین زیادی دارد. پس اگر بار اول موفق به انجام درست این مهارت اولیه دوچرخه سواری نشدید، نگران نشوید.

دورزدن

دورزدن در مسیرهای مختلف شرایط متفاوتی دارد از این رو نمی‌توانیم یک اصل خاص را برای دوچرخه سواری در این موقعیت مطرح کنیم. برای دورزدن در جاده های مسطح باید زانویی که در داخل پیچ قرارگرفته را بیرون قراردهید. در این موقعیت باید زانوی مخالف را نیز به داخل فشاردهیم تا بتوانید تعادل را برقرارکنید.

برای دورزدن مسیرهای نسبتا هموار به هیچ عنوان نباید وزن خود را به سمت پیچ منتفل کنید. اگر از سمت راست می‌خواهید دوربزنید باید وزن خود را به سمت چپ و اگر از سمت چپ دورمی‌زنید باید وزن خود را به سمت راست انتقال دهید. این موضوع را مخصوصا زمانی که با سرعت زیادی دور می‌زنید، از یادنبرید.

با رعایت همین موارد کوتاه به راحتی می‌توانید امنیت و سلامت خود را در حین دوچرخه سواری تامین کنید.

هل دادن دوچرخه

در مسیرهای صعب العبور گاهی نیازاست تا از دوچرخه پیاده شده و آن را برانید. دراین موقعیت برای هل دادن دوچرخه باید از هردو دست خود کمک بگیرید و در نقش یک کوهنورد ظاهر شوید. گام های شما باید کوتاه باشد و پس از هربار گام برداشتن باید زانوهای خود را به صورت کامل صاف کنید. بدین ترتیب می‌توانید به راحتی شیب های تند را نیز پشت سربگذارید.

برای اینکه بتوانید به صورت اصولی ورزش دوچرخه سواری را دنبال کنید باید مهارت های بیان شده را با سرعت کم و تمرین تجربه کنید. دراین مطلب سعی کردیم مهم ترین مهارت های اولیه دوچرخه سواری را با هم مرور کنیم. اگر اطلاعات کافی در خصوص این مهارت ها ندارید با مطالعه این مقاله می‌توانید به نکات خوبی برسید.

برچسب: دوچرخه
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

صفحه اصلی

پروفایل

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم