برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

نگاهی به تاریخچه اولین مسابقات دوچرخه سواری در جهان

نوشته شده در تاریخ2 سال پیش
دوست داشتن

 دوچرخه سواری جز رشته‌های ورزشی بسیارجذابی است که از گذشته تاکنون مورداستقبال رده‌های سنی مختلف بوده است. مسابقات دوچرخه سواری انواع مختلفی دارند که در سطح آماتور و حرفه‌ای برگزار می‌شود. از همان ابتدای اختراع دوچرخه افرادی زیادی از آن استفاده کردند و به تدریج در استفاده از آن مهارت پیداکردند. همین افزایش مهارت سبب شد تا به فکر رقابت با یکدیگر در این ورزش بیفتند. برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره مسابقات دوچرخه سواری و تاریخچه آن کسب کنید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مسابقات دوچرخه سواری

تاریخچه دوچرخه سواری در جهان

در سالر 1690 فردی فرانسوی با نام سیوراک به عنوان اولین دوچرخه سوار معرفی شد.سیوراک اولین فردی بود که برای اولین بار از دوچرخه استفاده کرد. این فرد در ابتدا دوچرخه‌ای چوبی را ساخت که روی آن را شاخه‌هایی عمودی پوشانده بود. درواقع دوچرخ ، این دوچرخه با کمک یک چوب افقی به هم متصل‌اند. این نوع دوچرخه، پنجه رکابی ندارد و برای حرکت‌دادن آن باید پاها را روی زمین فشارداد. این دوچرخه با عنوان اسب چوبی شناخته می‌شد. البته لازم است بدانید این نوع دوچرخه خیلی مورداستقبال قرارنگرفت.

بعدها در سال 1834 فردی آهنگر با نام مک میلان، پنجه رکاب را برای دوچرخه اختراع کرد بدین ترتیب دیگر برای حرکت‌کردن نیازی به فشاردادن پاها روی زمین نبود. این مدل از دوچرخه به تدریج تاحدی کامل شد که می‌توانست تا 22کیلومتر نیز سرعت بگیرد.

بعدها در سال1868 اولین مسابقات دوچرخه سواری در انگلستان برگزارشد و نه سال بعد نیز اولین اتحادیه دوچرخه سواری در کشور انگلستان پایه‌گذاری شد. بعدها در سال 1900 پایه های فدراسیون بین المللی دوچرخه سواری نیز ریخته شد که مرکز آن شهرپاریس انتخاب شد.

انواع مسابقات دوچرخه سواری

مسابقات دوچرخه سواری یکی از رقابت‌های پرطرفدار بین جوانان محسوب می‌شود که انواع مختلفی دارد. این مسابقات بسته به اهداف مختلف و شرایطی که دارند در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرارمی‌گیرند. در ادامه بیشتر شما را با هریک از این مسابقات آشنا می‌کنیم.

مسابقات دوچرخه سواری

مسابقات جاده‌ای

این مسابقات دوچرخه سواری برای اولین بار در قرن نوزدهم میلادی به وجودآمد و هم اکنون نیز محبوبیت بسیارزیادی را در کشورهایی نظیر فرانسه، بلژیک، ایتالیا و ... دارد. البته این مسابقات در کشور ما نیز بین ورزشکاران حرفه‌ای انجام می‌شود. این نمونه از مسابقات دوچرخه سواری رکاب‌زنی در مسیرهای بسیارزیادی صورت می‌گیرد که یکی از معروف‌ترین مسابقه‌های آن با عنوان توردوفرانس شناخته می‌شود.

مسیری که برای این نوع مسابقات درنظرگرفته می‌شود، بهترین مکان برای تماشاگران مشتاق است. دراین مسیر امدادگران و کمک‌رسانان زیادی نیز به کمک ورزشکاران می‌آیند. البته مسابقات جاده‌ای خود دارای پنج بخش مختلف استقامتی، مرحله‌ای، اولترا ماراتن، تایم تریل تیمی، انفرادی می‌شود. هر فرد می‌تواند بسته به مهارت‌هایی که دارد، در این بخش‌ها شرکت کند.

مسابقات استقامت

یکی دیگر از انواع مسابقات دوچرخه سواری، نمونه‌های استقامتی می‌باشد که در مسیرهای متفاوتی صورت می‌گیرد. مسابقات استقامتی معمولا طول بسیارزیادی دارند، این طول عموما تا290کیلومتر نیز می‌رسد. به دلیل طولانی بودن مسیر این مسابقه در طی آن ایستگاه‌های زیادی برای استراحت ورزشکاران نیز درنظرگرفته‌شده‌است.

شرکت کردن در این نوع مسابقات محدودیت سنی ندارد و اما به دلیل مسافت طولانی آن باید توانایی بدنی فرد درنظرگرفته شود.

مسابقات تایم تریل

یکی دیگر از انواع مسابقات دوچرخه سواری، تایم تریل نام دارد که به صورت انفرادی و گروهی برگزار می‌شود. در تایم تریل انفرادی عامل پیروزی زمان رسیدن به مقصد است. یعنی ورزشکار باید با به کاربردن تکنیک‌های زیادی بتواند مسافت را کوتاهتر کند. پس هریک از ورزشکاران که بتواند در زمان کمتری به مقصد برسد، مسلما برند رقابت نیز خواهدبود.

در تایم تریل گروهی نیز افراد به صورت تیمی باهم به رقابت می‌پردازند. تعداد ورزشکاران شرکت‌کننده در این رقابت بین2 تا 10نفر متغیر است و هرگروه توسط وسیله نقلیه دیگری که در فاصله ده متری از آنان حرکت می‌کند، حمایت می‌شود.

قوانین در تایم تریل انفرادی و گروهی به طرزعجیبی باهم متفاوت است. برای مثال در مسابقات انفرادی فرد نمی‌تواند حرکات دریفت را پشت سر رقیب خود انجام دهد و اما در تایم تریل گروهی برای رسیدن به موفقیت استفاده از این تاکتیک منعی ندارد.

مسابقات دوچرخه سواری چندمرحله‌ای

در این نمونه از مسابقات دوچرخه سواری ورزشکاران در چندین مسابقه با هم به رکاب‌زنی می‌پردازند. در این مسابقات نیز برنده فردی است که بتواند در مدت زمان کمتری مسیر معین شده را طی کند.

اولترا ماراتن

اولتراماراتن یکی از شاخه‌های ماراتن محسوب می‌شود که بخشی از مسابقات دوچرخه سواری جاده‌ای محسوب می‌شود. دوچرخه سواران در این مسابقات از ترکیب دوچرخه سواری و پریدن استفاده می‌کنند. یکی از معروف‌ترین این مسابقات در کشور آمریکا و در مدت زمان یک هفته صورت می‌گیرد. ورزشکاران باید در مدت زمان یک هفته مسافتی برابر 4700کیلومتر را طی کنند.

پیست

مسابقات دوچرخه سواری پیست از سال‌های گذشته مورداستقبال بوده است و در آن ورزشکاران از نوعی دوچرخه استفاده می‌کنند که ترمز ندارند. پیست این نوع رقابت به صورت بیضی است که شیبی متنوع دارد. مسابقات این دوره نیز در دوبخش سرعتی و استقامتی  برگزار می‌شود.

مسابقات کراس

یکی دیگر از انواع مسابقات دوچرخه سواری که بیشتر نیز در فصل پاییز و زمستان برگزار می‌شود، مسابقات کراس می‌باشد. مسیراین مسابقات موانع طبیعی بسیارزیادی دارد که گاهی دوچرخه سوار برای ردکردن آنها مجبور به حمل دوچرخه خواهدبود.

مسابقات کوهستان

همانطور که از نام این مسابقات دوچرخه سواری پیداست، در کوهستان انجام می‌شود. برای شرکت در این نوع از مسابقات دوچرخه سواری فرد باید مهارت و استقامت بدنی بالایی داشته باشد تا بتواند به موفقیت برسد. البته دوچرخه سوار برای شرکت در این دوره باید سیستم دنده و ترمز دوچرخه خود را نیز نسبت به حالت عادی تقویت کند.

بی ام ایکس

منظور از بی ام ایکس نوعی از دوچرخه‌های موتوردار است که روی پیست انجام نمی‌شود. رقابت بین دوچرخه سواران در این پیست با عبور از مسیرهای خاکی، شیب‌دار و ... صورت می‌پذیرد.

مسابقات سرعت

یکی دیگر از مسابقات دوچرخه سواری، مسابقات سرعتی است که در مدت زمان بسیارکوتاهی و خارج از پیست صورت می‌گیرد. این نوع رقابت شباهت بسیارزیادی به مسابقات موتورسواری سرعت دارد اما لغزش و یا پیچشی در مسیر وجودنخواهدداشت.

شرکت در مسابقات دوچرخه سواری مستلزم مهارت و استقامت بدنی بالاست. هم چنین دوچرخه سوار باید از دوچرخه‌های حرفه‌ای دراین زمینه استفاده کند. دراین مطلب سعی کردیم اطلاعات خوبی را درباره مسابقات دوچرخه سواری به شما ارائه کنیم. اگر به این حرفه علاقه‌مندید و اما اطلاعات کافی را دراین حوزه ندارید، با مطالعه این مقاله به نکات خوبی خواهیدرسید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

صفحه اصلی

پروفایل

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم