برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

مهم ترین اصول ترمزگیری دوچرخه که هر دوچرخه سوار مبتدی باید بداند

نوشته شده در تاریخ9 ماه پیش
دوست داشتن

ترمز جز مهم ترین بخش های هر دوچرخه محسوب می شود که شما به عنوان یک دوچرخه سوار باید یادبگیرید به خوبی از آن استفاده کنید. ترمزگرفتن دوچرخه اصول و قواعد خاص خود را دارد و در تامین امنیت شما نقش مهمی دارد. ترمزگیری صحیح از مهم ترین مواردی است که در حین رکاب زدن به شما کمک خواهدکرد. درادامه مطلب مهم ترین مهارت ترمزگیری دوچرخه را با هم مرور می کنیم.همراه ما باشید.

اهمیت ترمز دوچرخه

ترمز درواقع یکی از قسمت های ایمنی دوچرخه محسوب می شود که باید قبل از شروع حرکت شما از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. اگر هنگام ترمزکردن با صدای عجیبی روبه رو می شوید، حتما برای تعمیر ترمز دوچرخه اقدام کنید. دقت داشته باشید اگر ترمز دوچرخه به خوبی تنظیم نشده باشد، عملا مشکلات بسیارزیادی برای شما در حین رانندگی اتفاق خواهدافتاد.

البته پس از تعمیر ترمز دوچرخه نیز برای اینکه بتوانید طول عمر آن را بالا ببرید باید به درستی از آن استفاده کنید. بسته به سبک دوچرخه سواری خود باید قدرت ترمز دوچرخه را تنظیم کنید تا بتوانید به موقع متوقف شوید. درادامه بیشتر درباره اصول ترمزگیری دوچرخه صحبت می کنیم تا بتوانید با این واسطه هم امنیت خود را تامین کنید هم سلامت ترمز دوچرخه را تضمین کنید.

با اصول ترمزگیری دوچرخه آشنا شوید

برای استفاده از سیستم ترمز دوچرخه، باید بین قدرت ترمز و ثبات دوچرخه یک تعادل ایجاد کنید. اگر یک دوچرخه سوار مبتدی هستید، باید با اصول ترمزگیری دوچرخه به خوبی آشنا شوید. در ادامه مراحل آن را به ترتیب بیان می کنیم تا بتوانید برهمین اساس پیش روید.

وزن خود را در قسمت عقب متمرکز کنید

دقت داشته باشید از مهم ترین اصول ترمزگیری دوچرخه این است که شما وزن خود را روی قسمت عقب دوچرخه بیندازید. زمانی که ترمز دوچرخه را فشار دهید و سرعت شما کاهش پیدا می کند، همه وزن شما به چرخ جلویی دوچرخه انتقال می یابد. در این حالت کنترل کردن دوچرخه کار سختی خواهدبود به همین دلیل نیز توصیه می کنیم در هنگام ترمزکردن وزن خود را روی چرخ عقبی بیندازید.

در این حالت باید باسن خود را روی بخش عقبی زین قراردهید به صورتی که شکم شما نیز روی زین قراربگیرد. خودتان در این حالت متوجه کنترل روی دوچرخه خواهدشد. اگر تازه کار هستید، اینکار را چندین بار تکرار کنید تا به خوبی در این زمینه مهارت پیدا کنید.

ترمزگیری در پیچ ها را به خوبی یادبگیرید

از اصول ترمزگیری دوچرخه این است که قبل از رسیدن به پیچ ، سرعت خود را کم کنید تا دیگر نیازی به ترمزگرفتن نباشد. درواقع قبل از رسیدن به پیچ سعی کنید به آرامی ترمز بگیرید تا مرکزثقل شما پایین تر قراربگیرد و در این حالت می توانید کنترل بهتری روی دوچرخه داشته باشید.

ترمزهای سریع در پیچ ها می تواند برای شما مشکل آفرین باشد. با این وجود اگر خیلی سریع وارد هر پیچ می شوید و نیاز به سرعت بالایی هم دارید، لازم است ترمز را بسیارکوتاه لمس کنید.

آرامش داشته باشید

برای ترمزگرفتن دوچرخه سعی کنید در هرموقعیتی آرامش خود را حفظ کنید. شانه های خود را شل نگه دارید، آرنج را خم کنید و دستی که روی فرمان قراردارد را نیز شل نگه دارید. با اینکار می توانید سرعت خود را تعدیل کنید و کنترل خوبی روی دوچرخه داشته باشید.

ترمزکردن در مکان های خیس و مرطوب را یادبگیرید

ترمزگیری دوچرخه در محیط های مرطوب سه برابر بیشتر از محیط های خشک طول می کشد. پس در اصول ترمزگیری دوچرخه این موضوع را درنظرگرفته و سپس ترمز کنید. درواقع باید بگوییم درزمان خیس بودن جاده ، لاستیک ها کشش کمتری دارند به همین دلیل نیز باید آرامتر ترمز کنید. در این محیط به کلی ترمزگرفتن سخت تر است و مقاومت بیشتر در هنگام ترمز کردن می تواند سبب قفل شدن چرخ ها و درنهایت تصادف شما شود.

سپس سعی کنید آرام آرام ترمز کنید حتی اگر خیلی زمان آن طول بکشد. برای ترمزگرفتن در چنین موقعیتی باید از ترمز عقب استفاده کنید. در این حالت ترمز جلو قفل نمی شود و از لیزخوردن در امان خواهیدبود.

لاستیک ها را به خوبی بررسی کنید

در اصول ترمزگیری دوچرخه باید لاستیک ها نیز به خوبی بررسی شوند. دقت داشته باشید اگر لاستیک های شما به اندازه کافی خوب و باکیفیت باشند، مسلما شما می توانید بهتر ترمز کنید. برای بهتر ترمزگرفتن به هیچ عنوان نباید لاستیک ها را تا انتها باد کنید زیرا همین کار سبب سخت شدن ترمزگیری خواهدشد.

با بررسی نکات بیان شده شما می توانید ترمزگیری دوچرخه را به خوبی انجام دهید. اگر تازه کار هستید، سعی کنید در فواصل کوتاه ترمزگیری را به خوبی تمرین کنید تا به خوبی در این زمینه مهارت کسب کنید.

آموزش ترمزگیری دوچرخه در محیط های مختلف

دقت داشته باشید ترمزگیری دوچرخه در هر محیطی متفاوت است به همین دلیل نیز شما باید از قبل قلق ترمزگرفتن در این محیط را داشته باشید. در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت می کنیم:

ترمزگرفتن در مسیر صاف

اگر می خواهید روی جاده های آسفالت و صاف ترمز کنید، باید در ابتدا از ترمز عقب استفاده کرده و سپس از ترمز جلو کمک بگیرید. البته این موضوع را هم بدانید که در زمان ترمزگیری نباید چرخ ها قفل شوند.

ترمزگرفتن در سراشیبی

اصول ترمزگرفتن دوچرخه در سراشیبی بدین صورت است که شما باید کوتاه ترمز کنید. با ترمزناگهانی در این موقعیت دوچرخه شما قفل می کند و نمی توانید تعادل دوچرخه را حفظ کنید.

در شرایط بارندگی

اگر در شرایط بارندگی، رکاب می زنید باید زودتر از موقع ترمز کنید.  زیرا معمولا در بارندگی میزان زیادی از گل و لای به تایرها می چسبند به همین دلیل نیز میزان چسبندگی تایر به جاده کاهش می یابد. پس باید زودتر ترمز کنید تا به یک واکنش خوب و درست برسید.

در پیچ ها

از دیگر موقعیت های مهمی که باید ترمزگیری در آن را به خوبی یادبگیرید، پیچ جاده است. قبل از اینکه وارد پیچ شوید باید سرعت خود را کاهش دهید تا عملا نیازی نباشد در این موقعیت ترمز بگیرید.

با آگاهی از این شرایط اگر ترمزگیری درستی را انجام دهید، مسلما از بروز خطرات بدی جلوگیری خواهیدکرد.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

صفحه اصلی

پروفایل

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم