برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

با 13مورد از شگفت انگیزترین فواید دوچرخه سواری آشنا شوید

نوشته شده در تاریخ2 سال پیش
دوست داشتن

همان طور که می­دانید ورزش کردن، فواید بی­شماری دارد برای ذهن و جسم افراد به همراه دارد، که در این میان، ورزش دوچرخه سواری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اگر جزو افرادی هستید که در مورد فواید دوچرخه سواری دچار شک هستید و اینکه شک دارید که دوچرخه خود را از انباری بیرون بیاورید یا نه، توصیه می­کنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید؛ زیرا در ادامه این مقاله تصمیم داریم شما را با فواید دوچرخه سواری آشنا کنیم.

فواید دوچرخه سواری

فواید دوچرخه سواری

دوچرخه سواری جز ورزش های موردعلاقه جوانان و نوجوانان است که فواید زیادی را نیز برای بدن دارد. درادامه سعی می کنیم بیشتر درباره فواید دوچرخه سواری بحث کنیم.

کاهش استرس

بسیاری از ورزشکاران در مورد حالت ذهنی همراه با استرس صحبت می­کنند که ناشی از ورزش است. این استرس می­تواند بشدت ورزشکار را تحت فشار قرار دهد. اما با دوچرخه سواری می­توان احساسی بدون استرس را تجربه کرد.

در واقع دوچرخه سواری تنفس را تنظیم می­کند و فرد می تواند با کاهش استرس خود، تمرکز خود را روی بخش­های دیگر زندگی خود بگذارد.

افزایش شادی

طبق یکی از مطالعاتی که انجام شده است، افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، با افزایش سن، احتمال افسرده شدن شان کاهش پیدا می کند. جالب است بدانید حتی اگر در طول روز 30 دقیقه دوچرخه سواری یا سایر ورزش­های هوازی را انجام دهید، بر خلق و خوی شما تاثیر می­گذارد و باعث بهبود آن می­شود.

فواید دوچرخه سواری

تقویت پاها

همان طور که می­دانید در دوچرخه سواری، پای دوچرخه سوار، بیشتر از سایر اعضای بدن او، درگیر می­شود. با دوچرخه سواری، فرد می­تواند عضلات پایین تنه خود را تقویت کند. تقویت پاها یکی از مهم‌ترین فواید دوچرخه سواری است.

همچنین رکاب زدن دوچرخه سوار با دنده سنگین، باعث تقویت چهار سر ران و قدرتمندتر شدن پاها می شود.

توجه داشته باشید اگر کمتر از 60 با در دقیقه رکاب می­زنید، دنده را سبک کنید تا به زانوهای­تان آسیب وارد نشود.

انعطاف پذیری بیشتر

عضلات چهار سر ران و لگن، جزو عضلاتی هستند که غالبا کشیده نمی­شوند، دوچرخه سواری می­تواند این عضلات را درگیر کند. این کشش باعث می شود انعطاف پذیری و دامنه حرکت افراد افزایش پیدا کند.

لازم به ذکر است برای جلوگیری از سفت شدن عضلات، بهتر است که این عضلات را پس از سفت شدن، کشش دهید.

خواب بهتر

فرم بدنی افراد با خواب آنها ارتباط مستقیم دارد، یعنی افرادی که تناسب افراد بیشتری دارند، خواب راحتی دارند. دوچرخه سواری، گزینه­ای مناسب برای این است که بتوانید از خواب ناشی از ورزش بهره مند شوید.

این مسئله به این دلیل است که دوچرخه سواری با کاهش استرس و همچنین کاهش وزن، می­تواند مشکل کم خوابی را حل کند. پس اگر مشکل کم خوابی دارید، با فواید دوچرخه سواری می توانید آن را به کلی رفع کنید.

افزایش سلامت قلب

امروزه، بیماری قلبی از جمله بیماری­های رایج است. دوچرخه سواری می­تواند خطر ابتلا به بیماری­های قلبی را کاهش دهد. طبق یکی از مطالعات انجام شده، دوچرخه سواری به طور منظم می­تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی را تا 50 درصد کاهش دهد.

در حالی که مطالعه­ی دیگری که در این زمینه انجام شده، نشان داده است که افرادی که در هفته تنها 32 کیلومتر دوچرخه سواری می­کنند، تا 50 درصد کمتر از سایر افرادی که ورزش نمی­کنند، در معرض خطر هستند.

افزایش میزان کلسترول خوب

دوچرخه سواری از جمله بهترین راه­هایی است که می­تواند کلسترول خوب بدن  یا کلسترول HDL را افزایش دهد و کلسترول LDL یا کلسترول بد بدن را کاهش دهد.

جالب است بدانید که در صورتی که فرد، دو ماه دوچرخه سواری منظم با شدت را انجام دهد، این مسئله می­تواند ضربان قلب را افزایش دهد، اما فرد را بدون تنفس رها نمی­کند، در نتیجه این مسئله موجب افزایش 5 درصدی کلسترول HDL می­شود.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

به طور کلی، ورزش در افزایش سلامتی و مخصوصا کاهش خطر ابتلا به بیماری­هایی همچون سرطان موثر است. اما طبق مطالعات انجام شده، از فواید دوچرخه سواری به عنوان یکی از بهترین ورزش­ها برای کاهش استرس یاد می­شود.

در مطالعه­ای که تعدادی از افراد مورد بررسی قرار گرفتند، مشخص شد که افرادی که دوچرخه سواری می­کنند، احتمال ابتلا به سرطان آنها تا چند سال کاهش پیدا می­کند.

کنترل دیابت

دیابت یکی از بیماری­های رایج امروزی است که در صورتی که میزان قند خون افراد افزایش پیدا کند، می تواند باعث بیماری­های مختلفی و در مواردی حتی باعث مرگ شود. افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا می­شوند، معمولا گردش خون در قسمت پایین­ شان اتفاق می­افتد که می­تواند منجر به تورم پا شود.

دوچرخه سواری با کمک به بازگشت گردش خون از قسمت پایین بدن، می­تواند تورم و درد پا را کاهش دهد. دوچرخه سواری همچنین از گلوکز موجود در عضلات بدن فرد استفاده می­کند، که این مسئله به تنظیم قند خون کمک می­کند.

افزایش تعداد وعده­های غذایی کوچک

دوچرخه سواری باعث افزایش سوزانده شدن چربی و ذخایر قند در بدن می­شود، این مسئله موجب می­شود برای اینکه فرد در طی دوچرخه سواری انرژی بدن خود را نگه دارد، مرتب از وعده های غذایی کوچک استفاده کند.

همچنین در صورتی که فرد به صورت مرتب از وعده های غذایی کوچک استفاده کند، دیگر با غذاهای زیاد که موجب معده درد می شود اذیت نمی­شود، که این باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می­شود.

تقویت قدرت مغز

دوچرخه سواری تنها موجب گردش خون در پا نمی­شود، بلکه باعث گردش خون در مغز نیز می­شود. در صورتی که دوچرخه سواری به صورت منظم انجام شود، جریان خون در مغز بهبود پیدا می­کند، که می­تواند پر شدن مجدد سلول­های عصبی مربوط به پردازش فکر و حافظه، کمک کند.

بهبود سلول­های پوستی

یکی دیگر از فواید دوچرخه سواری، بهبود سلول­های پوستی است که در جوانسازی نقش بسزایی دارد. طبق مطالعه­ای که در دانشگاه استنفورد انجام شده است، در صورتی که دوچرخه سواری به طور منظم انجام شود و همچنین از پوست در برابر اشعه­های ماورابنفش محافظت شود، می­توان علائم پیری را کاهش داد.

این مسئله به این دلیل است که گردش خونی که در طی دوچرخه سواری بدن افزایش پیدا می­کند، باعث دفع سموم و همچنین بدست آوردن مواد مغذی می­شود. نکته­ی دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که در هنگام دوچرخه سواری، بهتر است که از کرم­های ضد آفتاب استفاده شود.

درمان آرتروز

در برخی از ورزش­ها برای اینکه عضلات تقویت شود، به ضربه زدن نیاز است، که موجب درد می­شود؛ اما دوچرخه سواری فعالیت کم ضربه­ای است که می­تواند گزینه ای خوب برای انتخاب ورزشی بدون ضربه باشد.

به همین دوچرخه سواری می­تواند روند آرتروز را کند، کند و همچنین اثرات آن را در بیمارانی که درد و آرتروز در ناحیه زانو دارند، کاهش دهد.

تا به این جا فواید بسیارزیادی را از دوچرخه سواری بررسی کردیم. شما می توانید برای سلامت بدن خود این ورزش را جز روزمرگی تبدیل کنید.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

صفحه اصلی

پروفایل

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم